راز تنوع رنگ گرده گل

 

نمی توانیم کیفیت گرده گل را به رنگ آن نسبت دهیم. ممکن است یک گرده با تنوع رنگ بسیار بالا خواص کمتری نسبت به گرده  با تنوع رنگ کمتر داشته باشد، یا برعکس این موضوع اتفاق بیافتد.یکی از ویژگی های مهم زنبور عسل جمع آوری گرده های گل و تولید فرآورده ای به نام گرده گل است. این ماده می تواند کل نیاز کندو به انرژی و پروتئین را برطرف کرده و بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز زنبورها را نیز تامین کند.

همچنین گرده گل برای بدن انسان ها نیز خواص زیادی را در پی دارد که باعث شده انسان توجه بیشتری به این ماده داشته باشد. یکی از ویژگی های مهم گرده گل، تنوع رنگ آن است. تنوع رنگ گرده گل خود جذابیت های این ماده را نیز افزایش می دهد.

این تنوع رنگ باعث شده که محصول گرده گل از جمله محصولات متنوعی به شمار رود که تفاوت زیادی با نمونه های مشابه داشته باشد. در واقع شما نمی توانید دو بسته گرده گل مشابه از یک زنبورستان تهیه کنید. چراکه تفاوت رنگ و تفاوت سایز دانه های آن به قدری زیاد است که ترکیب آنها با هم نمی تواند در دو بسته بندی، یکسان باشد

در این مطلب قصد داریم به نکاتی در مورد رنگ گرده گل و پارامترهایی که بر روی آن اثر می گذارند اشاره کنیم. طبیعی است که داشتن اطلاعاتی در مورد رنگ گرده گل می تواند به شما کمک کند تا این ماده را بهتر و هوشمندانه تر خریداری کنید. در هنگام خرید گرده می توانید بسته بندی های مختلف را ببینید و تفاوت رنگ آن ها را نیز بررسی کنید. در نتیجه در هنگام انتخاب بد نیست بدانید آیا رنگ گرده گل تاثیر مستقیم بر روی خواص ان ماده دارد یا خیر؟

رنگ گرده گل از چه چیزی نشأت می گیرد
زنبور عسل برای تولید گرده گل باید در باغ ها، دشت ها و چمن زارها پرسه بزند و گرده گل های مختلف را جمع آوری کند. بسیاری از گل هایی که زنبور عسل از آنها شهد مینوشد تا با استفاده از آن عسل تهیه کند گرده نیز دارند. با این حال ممکن است بعضی از گیاهان وجود داشته باشند که هیچ شهدی برای تبدیل شدن به عسل نداشته باشند؛ اما گرده های آن به درد زندگی زنبور عسل بخورد. در نتیجه زنبور به این گیاهان نیز مراجعه می کند.

آنچه که مشخص است گرده زنبور عسل یک ماده خالص تهیه شده از گرده های گل های مختلف بوده که با مواد ترشح شده از بدن زنبور ترکیب می شود. البته در ترکیب گرده گل، ممکن است مقداری صمغ، شیره و حتی مقدار کمی شهد نیز پیدا شود. در نتیجه رنگ گرده گل یک رنگ کاملاً طبیعی برخاسته از مواد اولیه آن است.

همانطور که مشخص شد، رنگ گرده گل کاملاً بستگی به رنگ گرده هایی دارد که گل ها برای گرده افشانی پراکنده می کنند. در واقع تفاوت رنگی که در گرده گل به وجود می آید، به علت تفاوت رنگ گرده هایی است که از گل ها برای تولید مثل پراکنده می شود. هر چه که زنبورستان در محدوده ای قرار داشته باشد که گیاهان متنوعی در آن رشد کرده اند، احتمال تنوع رنگ گرده گل بیشتر خواهد بود.

نکته قابل توجه که باید به آن به صورت دقیق دقت کنید این است که تفاوت رنگ عسل تک گل با رنگ گرده گل در این است که رنگ عسل تک گل وابسته به گیاهانی است که در یک منطقه، شهد لازم را برای تولید عسل زنبور می دهد. در نتیجه اگر زنبور در یک باغ بزرگ بادام قرار داشته باشند اکثر شهر نوشیده شده از شکوفه های بادام بوده و در نتیجه عسل تک گل عسلی قالب از شهد شکوفه های بادام است. این در حالی است که همین زنبور در این باغ بادام ممکن است گرده تعداد بسیار زیادی از گیاهان را جمع آوری و از آنها فرآورده گرده گل را تهیه کند که اصلا شهدی نداشته باشند.

در واقع به جرئت می توان گفت که جمع آوری گرده تک گل در مناطق آزاد کاری غیر ممکن بوده و زنبور گرده های مختلف از گیاهان مختلف را جمع آوری می کند. اینجاست که تفاوت گرده گیری و تولید عسل توسط زنبور مشخص می شود.
شاید به همین علت باشد که همواره تنوع رنگ زیادی در گرده گل مشاهده می شود. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که زمانی تفاوت رنگ در گرده گل ایجاد می شود که گرده های پراکنده شده از گیاهان مختلف با هم تفاوت رنگ داشته باشند. برای مثال ممکن است گرده شکوفه های بادام با گرده شکوفه های بهار نارنج رنگی مشابه دارند. این در حالی است که رنگ شهد آنها کاملاً با همدیگر متفاوت بوده و در نتیجه عسل بهار نارنج و عسل بادام با هم تفاوت ظاهری زیادی دارند، اما گرده آن ها با هم، تفاوت رنگ زیادی ندارد.

اگر در بسته بندی های گرده گل مشاهده کردید که رنگ اکثر بسته ها یکسان است، به این معنی نیست که گرده ها از یک ل یا یک گیاه جمع آوری شده اند. علت را می توانیم در این موضوع پیدا کنیم که گرده بسیاری از گیاهان در مناطق مختلف یکسان هستند. به طور کلی گرده گل تولید شده در ایران تنوع رنگ کمتری نسبت به گرده گل تولید شده در کشورهای اروپایی دارد.

بهترین رنگ گرده گل
اگر بسته بندی گرده را زیر و رو کنید و آن را به هم بزنید می توانید رنگ های مختلفی را در این بسته بندی ها ببینید. اما آیا می توانیم بگوییم که رنگ گرده گل در خواص درمانی یا دیگر خواص گرده گل اثر گذار است یا خیر؟ اگرچه در واقع رنگ گرده گل ناشی از رنگ گرده های گیاهان است که زنبور گرده را از آنها برداشت کرده و طبیعتا خواص این گرده ها با هم متفاوت است؛ اما با توجه به اینکه کنترل جمع آوری گرده توسط زنبور در دست انسان نیست، به این سادگی نمی توانیم مشخص کنیم که بهترین رنگ گرده گل کدام رنگ است.

با این حال ممکن است برخی از گرده گل ها انرژی بیشتری برای شما به ارمغان بیاورند و برخی دیگر انرژی کمتری داشته باشند. یکی از دلایلی که هنوز علم پزشکی نوین نتوانسته کاربرد گرده گل برای درمان بیماری های مختلف را به اثبات برساند، این است که اثرات گرده های مختلف از مناطق مختلف کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند.با تمام این اوصاف، نمی توانیم کیفیت گرده گل را به رنگ آن نسبت دهیم. ممکن است یک گرده با تنوع رنگ بسیار بالا خواص کمتری نسبت به گرده  با تنوع رنگ کمتر داشته باشد، یا برعکس این موضوع اتفاق بیافتد. به طور کلی بهتر است از گرده هایی مصرف شود که به اصالت آنها اطمینان داریم.